cPanel – najczęściej zadawane pytania
cPanel jest to oprogramowanie, które pozwala nam na administrację serwera przez przeglądarkę WWW.
Dzięki cPanel, z łatwością możemy tworzyć bazy danych, kopiować je, parkować domeny, a także robić kopie zapasowe (tzw backup).
Jeśli nie pamiętasz hasła kliknij TUTAJ
Aby utworzyć nowe konto pocztowe w cPanel, po zalogowaniu należy w zakładce E-mail kliknąć Konta E-mail:
Ukaże się następujące okno:
W polu E-mail wpisujemy nazwę użytkownika – wybrany przez nas początek adresu pocztowego, który będzie widniał przed znakiem @.
Przy tworzeniu nowego konta należy wybrać docelową domenę, która będzie widoczna w adresie e-mail po znaku @.
Następnie wpisujemy hasło – razem z loginem będą weryfikowane przy każdym logowaniu się do konta pocztowego. Należy pamiętać, aby hasło było odpowiednio silne – w ocenieniu jego siły pomoże nam narzędzie, które podpowie nam, czy hasło jest bardzo słabe- wtedy należy je zmienić na dłuższe, dodać wielkie litery lub cyfry, czy też jest wystarczająco silne i trudne do złamania.
Pole Limit skrzynki pocztowej umożliwia ustawienie maksymalnej wielkość miejsca na serwerze dla wiadomości e-mail w ramach danego konta.
Dodatkowo w tym oknie ukazane są również wszystkie aktualne konta pocztowe. Można je także konfigurować (zwiększać lub zmniejszać rozmiar dostępnego miejsca, zmieniać hasło) oraz zarządzać nimi (usuwać, czytać pocztę).
W celu ukończenia tworzenia konta pocztowego, klikamy na przycisk Utwórz konto.
W celu zalogowania się, na utworzone konto pocztowe należy w pasku przeglądarki WWW wpisać adres: https://webmail.regit.net.pl/ – nastąpi przekierowanie i ukaże nam się okno logowania:
W polu Adres e-mail wpisujemy pełny adres e-mail poczty, na którą chcemy się zalogować np., hosting@hosting.regit.net.pl w polu Hasło wpisujemy hasło do poczty, które zostało wybrane przy tworzeniu danego konta pocztowego.
Po zalogowaniu zostaniemy przekierowani do strony głównej poczty, gdzie należy wybrać domyślną aplikację pocztową:
Do obsługi poczty, mamy do wyboru dwa oprogramowania:
- Horde – bardziej zaawansowane, z kalendarzem, książką adresową, zadaniami i notatkami,
- Roundcube – mniej skomplikowane oprogramowanie, które pozwoli nam na podstawową obsługę poczty elektronicznej.
Z poziomu tej strony możemy także zmienić hasło, ustawić przekierowania e-maili, automatyczne odpowiedzi czy też filtrowanie poczty.
W celu rozwinięcia menu z opcjami należy kliknąć na adres e-mail w prawym górnym rogu ekranu.
Aby zmienić hasło wybieramy opcję Password & Security, w nowo otwartym oknie wpisujemy nowe hasło i zatwierdzamy klikając Zapisz.
Poczta elektroniczna oferuje wiele udogodnień.
Pierwszym z możliwych jest opcja Automatycznej odpowiedzi, dzięki tej opcji możemy automatycznie i natychmiastowo odesłać e-mail zwrotny do osoby, która wysłała wiadomość na dany adres. Aby skonfigurować automatyczną odpowiedź należy kliknąć adres e-mail w prawym górnym rogu ekranu aa następnie wybrać Automaty pocztowe.
Po wybraniu tej opcji wyświetli nam się okno z konfiguracją automatycznej odpowiedzi.
Interwał – oznacza czas po jakim automatyczna odpowiedź zostanie wysłana.
Uruchom/Zatrzymaj – opcja Niestandardowe pozwala na ustawienie konkretnej daty i dokładnej godziny uruchomienia oraz wyłączenia automatycznej odpowiedzi.
Kolejnym udogodnieniem jest możliwość filtrowania e-maili – ułatwi nam to opcja Filtrowanie E-mail.
Dzięki tej opcji mamy możliwość np. oddzielenia poczty biznesowej od prywatnej, a także usuwania niechcianych wiadomości. Możemy także wykorzystać filtry, aby wysyłać na dane adresy e-mail konkretne wiadomości.
Przydatnym narzędziem jest Śledzenie dostarczania. W przypadku, kiedy nasza wiadomość nie dotrze do odbiorcy, dzięki tej opcji możemy sprawdzić, „gdzie” nasza wiadomość została zatrzymana i w czym tkwi problem.
Z poziomu rozwijanego menu w prawym górnym rogu możemy także skonfigurować system antyspamowy BoxTrapper.
Decyduje on, czy wiadomość ma być dostarczona, czy też potraktowana jako spam – niechciana wiadomość. Aby go włączyć, w polu Stan bieżący wybieramy Włącz. Działa w prosty sposób – sprawdza czy adres e-mail nadawcy należy do jednej z list:
WhiteList – biała lista adresów – adresy, którym udzielono dostępu
BlackList – czarna lista adresów – adresy, którym jawnie odmówiono dostępu – nadawcy wysyłane zostaje powiadomienie, że znajduje się na tzw. czarnej liście adresów.
IgnoreList – lista adresów ignorowanych – adresy, którym (nie jawnie) odmówiono dostępu – nadawca nie zostaje powiadomiony, że jego adres e-mail znajduje się na liście ignorowanych.
Aby utworzyć nowe konto FTP, po zalogowaniu należy w zakładce Pliki kliknąć Konta FTP.
Otworzy się okno:
Wypełniamy formularz, wybranym przez siebie loginem oraz hasłem.
W polu Katalog należy wpisać katalog, do którego konto ma prowadzić. Należy pamiętać, że wpisując nazwę danego katalogu, przydzielamy także dostęp do jego podkatalogów.
Pole Limit daje nam możliwość określenia miejsca, jakie chcemy w ramach danego konta przydzielić na dysku do konta FTP.
Z poziomu tego okna możemy również konfigurować pozostałe konta FTP – zmienić hasło do nich bądź je usunąć.
Aby zresetować zapomniane hasło należy przy danym koncie FTP wybrać opcję Zmień hasło i po rozwinięciu tej opcji, wpisać nowe, wybrane przez nas hasło, po czym zatwierdzić je wybierając opcję Zmień hasło.
Aby utworzyć bazę danych, po zalogowaniu należy w zakładce Bazy danych kliknąć Kreator MySQL Database Wizard.
Tym sposobem przejdziemy do Kroku 1: „Utwórz Bazę Danych”, w tej części wpisujemy wybraną przez nas nazwę bazy danych i klikamy Następny Krok.
W Kroku 2 tworzymy Użytkownika Bazy – wpisujemy wybrany przez nas login i hasło i wybieramy Utwórz Użytkownika.
Krok 3 pozwoli nam przypisać użytkownika do bazy danych i nadać mu uprawnienia – można wybrać poszczególne z listy, lecz zalecanym jest przydzielenie pełnego dostępu poprzez zaznaczenie opcji Wszystkie przywileje.
Gdy przejdziemy do następnego kroku pokaże się okno z potwierdzeniem utworzenia bazy danych i przypisaniem użytkownika do niej.
Z pozycji tego okna można dodać kolejną bazę danych, bądź przypisać kolejnego użytkownika, do stworzonej już bazy.
Po utworzeniu bazy danych należy zwrócić uwagę na jej nazwę i nazwy użytkowników – są poprzedzone loginem, i w tej postaci należy wpisać dane do skryptów, które są odpowiedzialne za połączenia.
Kopia zapasowa to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed utratą plików – w razie ich uszkodzenia, skasowania lub przenoszenia konta na inny serwer kopia pozwoli na przywrócenie wszystkich danych.
Kopie zapasowe tworzy się na żądanie klienta. Kopie z poprzednich dni można zamówić poprzez formularz kontaktowy.
Istnieje również możliwość utworzenia kopii zapasowej własnoręcznie.
Służy do tego Kreator kopii zapasowej, który znajdziemy w zakładce Pliki na stronie głównej po zalogowaniu.
Po wybraniu Kreatora kopii, ukaże się nam okno z dwoma opcjami do wyboru – w przypadku potrzeby utworzenia kopii, wybieramy opcję Kopia zapasowa.
W tzw. Pełnej kopii zapasowej zawarte będą elementy konta takie jak Katalog Główny, Bazy MySQL, Konfiguracje przekierowań e-mail oraz filtrów pocztowych. Natomiast jeśli nie ma potrzeby kopiowania wszystkich elementów, a interesują nas tylko poszczególne, mamy do wyboru opcję tzw. Częściowej kopii zapasowej.
Aby utworzyć pełną kopię, w kroku drugim wybieramy opcję Pełna Kopia
Ukaże nam się okno dzięki któremu, możemy wybrać miejsce, w którym chcemy zapisać kopię zapasową, a także mamy możliwość wysłania potwierdzenia utworzenia kopii, na wybrany adres email.
W przypadku tworzenia częściowej kopii zapasowej – procedura wygląda tak samo, lecz w kroku drugim wybieramy elementy, których kopię chcemy utworzyć.
Aby pobrać utworzoną już wcześniej, czy to ręcznie, czy automatycznie, kopię zapasową należy z menu Pliki wybrać Kopia zapasowa.
Każda domena ustawiona jako główna, jest automatycznie zaparkowana.
Aby dodać taką domenę z menu Domeny wybieramy Domeny Zaparkowane, wpisujemy nazwę parkowanej domeny, a następnie klikamy Dodaj Domenę.
Po komunikacie, że domena została poprawnie zaparkowana, możemy skopiować pliki strony do katalogu głównego na serwerze.
Pliki do tej domeny można wgrywać bezpośrednio poprzez konto FTP.
Aby utworzyć taką domenę z zakładki Domeny wybieramy Domeny Podpięte i wpisujemy nazwę domeny, którą chcemy podpiąć. Pola Subdomena/Użytkownik FTP i Katalog wypełnią się automatycznie po kliknięciu na nie, domyślnie powinny mieć taką samą nazwę jak domena.
W pole Hasło wpisujemy hasło do bezpośredniego połączenia FTP z domeną. Loginem służącym do tego połączenia będzie nazwa użytkownika w postaci nazwadomeny@nazwadomeny.pl.
Gdy zatwierdzimy domenę wybierając Dodaj Domenę zostaniemy poinformowani o pomyślnie podpiętej domenie.
Domeny podpięte mogą być usuwane oraz przekierowywane na inne adresy poprzez opcję Przekierowania.
Kontakt
Szukasz hostingu ? Domeny lub serwera ? Dobrze trafiłeś ! Skontaktuj się z nami i sprawdź naszą ofertę !
Cpanel.
Masz problem z cpanel ? skorzystaj z naszej instrukcji.
Pomoc.
Jeśli w instrukcji nie ma tego czego szukasz?Napisz ! Na pewno pomożemy.